Effectieve gesprekken: 4 manieren waarop je naar een boodschap kunt luisteren

In een vorig artikel lichtte ik het model van geweldloze communicatie toe. Daarin kun je lezen hoe je waarnemingen feitelijk interpreteert, je gevoelens en behoeften goed kunt verwoorden en je van daaruit een verzoek kan doen aan een ander. Handig wanneer je op zoek bent naar een manier waarop je je wensen goed duidelijk kunt maken en of wanneer je het lastig vindt om je grenzen aan te geven. Of wanneer je merkt dat je manier van communiceren weleens leidt tot conflicten.

In dit artikel licht ik 4 manieren toe waarop je naar een boodschap kunt luisteren. Je kan dit zelf eens toepassen op een gesprek dat je hebt gehad of dat nog gaat plaatsvinden; of een opmerking of non-verbaal signaal die je kreeg en die jou op een of andere manier (op een negatieve manier) triggerde. Het laat je even verder nadenken en je zult ervaren dat je gesprekken er effectiever van worden.

Een voorbeeld: een client van mij had een gesprek gehad met iemand die haar begeleidde in haar stage. De begeleider had haar gevraagd of ze het vak wel zou willen uitoefenen want zij zag dat niet zo. De trigger voor mijn client was die opmerking.

We bespraken de boodschap vanuit 4 invalshoeken:

Welke oordelen komen er naar boven over de ander?

Mijn client vond haar begeleider kortzichtig, ondoordacht, roekeloos, niet empatisch, niet open staan.

Welke oordelen komen er boven over jezelf?

Mijn client vindt dat ze meer voor haar zelf op moet komen, niet zo’n slappe was moet wezen.

Welke gevoelens en behoeftes heeft de ander wellicht?

Chagrijnig was de eerste ingeving van mijn client. Op zoek naar de positieve intentie kwam ze tot : misschien was er wel sprake van bepaalde zorg. En wilde de begeleider juist bijdragen aan het leerproces zodat ze kan leren en groeien.

Welke gevoelens en behoeft heb je zelf?

Gekwetst, boos, verdrietig. Behoefte aan uitleg, helderheid.

Wat heeft dit met Geweldloze Communicatie te maken?

Marshall Rosenberg introduceerde twee dieren om het verschil tussen geweldloze en gewelddadige communicatie te verduidelijken: de giraf en de jakhals.

Waarbij de jakhals staat voor aanvallen en verdedigen binnen communicatie. De jakhals is oordelend en maakt interpretaties op basis van het eigen referentiekader. Als die niet overeenkomen met de gedachtewereld van ander zal de ander zich niet begrepen voelen.

De giraf (het landdier met het grootste hart) is zich bewust van de eigen behoeften en communiceert open en eerlijk. Communiceren over je behoeften vergroot wederzijds begrip.

Geïnspireerd? Probeer het eens uit en deel je ervaringen als reactie op de post bij dit artikel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *